1. Przeczytaj uważnie rozdział I (Porwanie)i odpowiedz na pytanie: jakie lęki i obsesje meczą Józia Kowalskiego .Spróbuj stworzyć portret bohatera. 2. Określ relacje zachodzące między Józiem a Pimką, gdy nauczyciel niespodziewanie przychodzi do bohatera. Dlaczego trzydziestoletni Józio mimo niezgody wewnętrznej, dał się porwać do szkoły? W sformułowaniu pomoże Ci uważna obserwacja funkcji takich związków wyrazowych, jak: a. „belfer klasyczny” b. „siedział mądrze” c. „czytał belfrem” d. „świat się skończył w belfrze” e. „malec w wielkim belfrze zieloność twoją belfer skubie na łące” 3. Jedną z właściwości groteski jest przerysowanie, a nawet deformacja elementów świata przedstawionego. Wskaż i nazwij zjawiska, które w ten sposób zostały ukazane w obrazie szkoły. 4. Uważnie przeczytaj rozdział VIII ( Kompot) i IX ( Podglądanie i dalsze zapuszczanie się w nowoczesność). Porównaj poglądy głoszone przez Młodziaków z ich reakcją na: a. zachowanie staroświeckiego Józia przy stole („mamusia”, „babranie się w kompocie”) b. z sytuacją zaaranżowaną przez niego w sypialni Zuty. Jaki rzeczywisty obraz nowoczesnej rodziny Młodziaków wyłania się z tych porównań? W jakiej konwencji artystycznej utrzymane są przywołane sceny? 5. Jakie pozy i schematy myślowe odkrywa Józio w ziemiańskim dworku Hurleckich, odwołaj się do zachowań jego mieszkańców, służby i okolicznych chłopaków. Jaką kategorią estetyczną posłużył się Gombrowicz do przedstawienia tych zachowań? 6. Zanalizuj wnioski wynikające z poleceń od 3 do 5. Zastanów się, na czym polega ich związek z pojęciem Formy, wielokrotnie definiowanym w powieść. przemyślenia zapisz, tytułując notatkę: Człowiek w niewoli Formy. 7. Zapoznaj się z definicją parodii (Słownik terminów literackich). Wskaż po trzy przykłady w warstwie zachowań i w sferze języka bohaterów powieści Gombrowicza. 8. Przyjrzyj się wypowiedzi Miętusa cytowanej w opracowaniu. Odpowiedz: na czym polega tu stylizacja? 9. Zinterpretuj końcowe słowa powieści: „Gdyż nie ma ucieczki przed gębą, jak tylko w inną gębę, a przed człowiekiem schronić się można jedynie w objęcia innego człowieka. Przed pupą zaś w ogóle nie ma ucieczki.” Łącząc ich sens z wnioskami z Twojej dotychczasowej pracy nad powieścią ułóż plan do omówienia zagadnienia: jakie prawdy w kondycji człowieka i jego relacjach z otoczeniem przynosi Ferdydurke Gombrowicza? 10. Intertekstualność to sfera powiązań i odniesień międzytekstowych, w której uczestniczy dane dzieło (Słownik terminów literackich). Posługując się przedstawionym tu opracowaniem powieści oraz odpowiednimi fragmentami Ferdydurke wskaż jej powiązanie z innymi dziełami, zastanów się nad sposobami funkcjami tych powiązań. 11. Jak rozumiesz pojęcie „awangardowość”? Czy Ferdydurke można nazwać powieścią awangardową? – sformułuj argumenty uzasadniające Twoją opinię. Wymień przynajmniej trzy tytuły powieści europejskich z okresu dwudziestolecia międzywojennego, które mógłbyś określić jako awangardowe.

+0 pkt.
Odpowiedz

1 answer

about 4 years ago

Porównaj poglądy głoszone przez Młodziaków z ich reakcją na zachowanie się przy stole oraz sytuację Zuty w sypialni.

Assassin2000

Newbie Odpowiedzi: 1 0 people got help

Najnowsze pytania w kategorii Język Polski

Ładuj więcej