depeszka961

Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj umieszczone pod nim zadania. Odpowiadaj tylko na podstawie tekstu i tylko własnymi słowami – chyba że w zadaniu polecono inaczej. Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszony (-na). W zadaniach zamkniętych wybierz tylko jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Czas odnaleziony. 1. Pompeje wywarły na Mickiewiczu wstrząsające wrażenie. W liście do Franciszka Malewskiego z 27 czerwca 1830 r. wyjawiał, co i dlaczego w tym mieście szczególnie go poruszyło, czuł się nawet usposobiony do napisania książki o piękności fresków pompejańskich. Ale nie ujawnił nigdy, o czym myślał, gdy długo wpatrywał się w koleiny wyżłobione w kamieniu uliczek Pompejów przez nieskończoną ilość wózków zapisujących tu ślad swojej chwilowej obecności. Może właśnie o czasie odnalezionym, który wbrew prawu przemijania zatrzymała i utrwaliła zamknięta przestrzeń geograficzna tego miasta zgładzonego przez naturę jak gdyby po to, aby wykupione zostało spod władzy czasu? Wystarczyło odgarnąć warstwę „plwocin Wezuwiusza” i wyrosłe na niej drugie życie, aby odsłonił się skansen rzeczywistości cywilizacyjnej trwającej teraz w swym historycznym niegdyś. 2. Mickiewiczowska „historia szlachecka” to w jakiejś mierze literacki trud odkopywania polskich Pompejów, leżących gdzieś przy „wielkiej drodze” prowadzącej z Grodna na Smoleńsk i zwących się Soplicowo. Próba absolutnego utrwalenia w sztuce znikającego kształtu życia i wyjęcia go spod władzy czasu. 3. Ten trud zatrzymania czasu podjął Mickiewicz w momencie, gdy wiedział, że ukochanemu kształtowi życia grozi rozpłynięcie się w niejasnej wizji przyszłości. Bo było to życie zmieniane nie tylko wedle normalnego nacisku nowych zjawisk, ale wręcz rozmywane przez fale obcego żywiołu napływające z Rosji. I to w warunkach ucisku politycznego po upadku powstania listopadowego. Zarazem wiedział także, że jego Pompeje leżą na terenach geograficznych niedostępnych dla polskiego emigranta, na ziemi, którą do istnienia powołać można pamięcią i tylko wspomnieniem zastąpić materialność kontaktu z tamtym pejzażem, obyczajem, językiem. Była to utrata tak pełna, że aż stwarzająca warunki dla absolutnego odzyskania w poezji wszystkiego, co utracone w życiu. Powołania do literackiego bytu świata, który odszedł lub właśnie znikał, a może w tym akurat kształcie nie istniał nigdy. Nieważne. On istnieje i będzie trwał, formując nasze wyobrażenia o życiu autentycznie polskim, o ojczystości obyczajów i swojskim krajobrazie, w którym toczy się życie prawdziwie szczęśliwe. Stąd też Mickiewiczowskie Pompeje – Soplicowo to poniekąd syntetyczny obraz polskości, ekstrakt wszystkiego, co chciałoby się uchronić od zatraty i co zapisało się w pamięci, utrwaliło w sentymentach jako ważne, charakterystyczne, odrębne, kochane i dobre. Wszystkie te dary świata zgromadzone zostają w jednym miejscu oznaczonym jako Soplicowo, zakątek ziemskiego raju, a może arka Noego, w której przechowywano wszystkie egzemplarze żyjącej natury, aby uchronić je przed zniszczeniem. [...] 4. O uczuciowych oraz poznawczych walorach małego, zamkniętego terytorium pisał Mickiewicz w Epilogu i wydaje się, że Soplicowu przysądzone zostały zalety „krajów dzieciństwa”, „gdzie człowiek po świecie biegał jak po łące” i świat zdawał się mieć estetyczne uroki łąki oraz jej, by tak rzec, beztajemniczość, jej prosty ład naturalny. Ten kraj szczęśliwy ubogi i ciasny! Jak świat jest boży, tak on był nasz własny 5. Własny świat Soplicowa jest wszakże oparty nie tylko na niewielkim, łatwym do poznania terytorium szlacheckiego folwarku i zamożnego dworu, bynajmniej nie ciasnego w dosłownym sensie wyrazu. Także na ładzie i porządku, które określają sposób na życie we „własnym” świecie. To one przede wszystkim powodują, że mikrokosmos Soplicowa jest tak stabilny, oporny wobec zmian, niejako odwieczny, wykluczający możliwość zaskoczenia jakąś innowacją, jakimś przeformułowaniem domowego kodeksu. Zadanie 1. Uzasadnij porównanie Soplicowa do Pompejów dokonane przez autorkę we wstępie artykułu. Zadanie 2. Wyjaśnij sens sformułowania: "skansen rzeczywistości cywilizacyjnej trwającej teraz w swym historycznym niegdyś". Zadanie 3. Odpowiedz, z jakiego powodu zawarte w drugim akapicie wyrażenie "historia szlachecka" zostało ujęte w cudzysłów. Zadanie 4. Na podstawie akapitu trzeciego wskaż dwie przyczyny odchodzenia w przeszłość życia szlacheckiego w takim kształcie, w jakim opisał je Adam Mickiewicz w Panu Tadeuszu.

+0 pkt.
Odpowiedz

Odpowiedzi: 4

about 7 years ago

3 zadania pozostałe. Zadanie 5. Wytłumacz, na czym polega paradoks zawarty we fragmencie "powołania do literackiego bytu świata, który odszedł bądź właśnie znikał, a może w tym akurat kształcie nie istniał nigdy. Nieważne. On istnieje i będzie trwał (..)". Zadanie 6. Podaj z tekstu dwa argumenty uzasadniające nazwanie przez autorkę Soplicowa "syntetycznym obrazem polskości". Zadanie 7. Napisz, co oznacza, według Aliny Witkowskiej, określenie "własny" w odniesieniu do Soplicowa.

depeszka961

Newbie Odpowiedzi: 2 0 people got help
about 7 years ago

1.Adam Mickiewicz w Soplicowie "zawarł" wszystko co najlepsze i najpiękniejsze w Polsce. (nasze tradycje szlacheckie itp... Nawet przepis na bigos przecież jest :D ) Zrobił to ze względu na niepewną przyszłość Polski. Nie chciał aby poszła ona w zapomnienie. 2.Nie wiem jaki jest kontekst, ale można by to zinterpretować jako mentalny stosunek do obecnej rzeczywistości opierający się na dawnych przekonaniach. Przykład: Jeśli ktoś ma jakieś staroświeckie przekonania i usilnie stara się je zastosować w obecnej rzeczywistości kulturowej, gdzie niekoniecznie mają jakieś zastosowania...

zazbest

Experienced Odpowiedzi: 276 0 people got help
about 6 years ago

Chuj ci w dupe

JakubMscichowski

Newbie Odpowiedzi: 2 0 people got help
about 6 years ago

Lubie possac murzynskie kutaski

JakubMscichowski

Newbie Odpowiedzi: 2 0 people got help

Najnowsze pytania w kategorii Język Polski

Ładuj więcej