Elegia o [chłopcu polskim] 1. Na czym polegała "edukacja" młodego pokolenia w warunkach spełniającej się apokalipsy?Zanalizuj metafory "haftowali[...] smutne oczy rudą krwią" "Odchowali[...] w ciemności" "odkarmili bochnem trwóg". Zwróć uwagę na użycie czasowników: haftować,odchować, odkarmić, 2.Na jakiej podstawie można określić "ja" liryczne i "Ty" liryczne utworu?Wypisz nacechowane emocjonalnie zwroty do adresata wiersza. 3.O kim mówi podmiot liryczny, używając czasowników w osobie 3 liczby mnogiej? NA czym polega dramat matek w czasach wojennej zagłady? 4.Jakie środki artystyczne nadają wierszowi ton lamentacyjny? Z jakiego powodu ta wypowiedź ma charakter przejmującej skargi? Zanalizuj budowę wersyfikacyjną utworu. Zwróć uwagę na paralelizmy składniowe. 5.Porównaj utwory Baczyńskiego ze słynnym średniowiecznym lamentem Żale Matki Boskiej pod krzyżem (inaczej zwanym lamentem Świętokrzyskim ). Wskaż podobieństwa wynikające z przynależności do tego samego gatunku wypowiedzi lirycznej i różnice w sposobach ekspresji autora średniowiecznego i XX-wiecznego. Oddzielili cie, syneczku, od snów, co jak motyl drżą, haftowali ci, syneczku, smutne oczy rudą krwią, malowali krajobrazy w żółte ściegi pożóg, wyszywali wisielcami drzew płynące morze. Wyuczyli cię, syneczku, ziemi twej na pamięć, gdyś jej ścieżki powycinał żelaznymi łzami. Odchowali cię w ciemności, odkarmili bochnem trwóg, przemierzyłeś po omacku najwstydliwsze z ludzkich dróg. I wyszedłeś, jasny synku, z czarną bronią w noc, i poczułeś, jak się jeży w dźwięku minut - zło. Zanim padłeś, jeszcze ziemię przeżegnałeś ręką. Czy to była kula, synku, czy to serce pekło? 20. III. 1944 r.

+0 pkt.
Odpowiedz

Odpowiedzi: 0

Najnowsze pytania w kategorii Język Polski

Ładuj więcej