mnowakosia

about 8 years ago Inne Szkoła wyższa

Skomentuj krotko w formie eseju poniższe fragmenty tekstu pamiętając o odniesieniu ich do relacji wychowanie - media. Źródło z którego pochodzą oba fragmenty podano w przypisie. „- Gdy uzyskam mądrość [...] wszyscy będą musieli mnie słuchać! - Zaprawdę, moje dziecko […] możesz wracać skąd przyszedłeś. - Ojciec powiada, że bez rozumu nie zbierze się majątku – stwierdził drugi. - Tu się tego nie nauczysz. Wracaj! - Ja bym chciał być sławny! - [...] Wracaj!... A ty, po co tu przyszedłeś? […] - Ja... ja... chciałbym wiedzieć... - Po co? - Po to, żeby wiedzieć... - Co chcesz wiedzieć? - Wszystko!... Pasterz jestem... Patrzę nocą na gwiazdy. Tyle ich... Chciałbym wiedzieć, dlaczego tak wiele, i dlaczego świecą, i skąd się wzięły. Dlaczego w jedne noce więcej ich, a w drugie mniej... [...] Dlaczego są błyskawice? Dlaczego grzmoty? Czy to gniew boży, czy śmiech? Nie mogę spać, tak mnie dręczą te pytania... Dlatego przyszedłem. Chcę wiedzieć. - Pójdź! rzekł krótko archimag.”1 *** „- Jak sądzisz, bracie? – przerwał ciszę Nabu Ner – czy wielu spomiędzy tych [...] włoży kiedyś tiarę maga i zasiądzie obok nas? - Niewielu [...]. Są wśród nich zniechęceni. Już teraz! Nie wiem, czy znajdą dosyć wytrwania [...] by spędzić dalsze lata w trudach [...]. - Nędzne to rzeczy i marne wyrzeczenia, w porównaniu z celem, do którego ich kierujemy – stwierdził dumnie Nabu Ner. – Wiedza to władza! Nie orężem ani lękiem sprawowana, ale wyższością umysłu. Kto bowiem rządzi w istocie tym wszystkim?”1 1 Z. Kossak Szczucka: Zdobywcy wiedzy. [W:] Janusz Balicki, Stanisław Maykowski: Mówią wieki. Podręcznik do nauki języka polskiego dla I klasy gimnazjalnej. Zakł. Narod. im. Ossolińskich. Lwów 1937, s. 15-21.

+0 pkt.
Odpowiedz

Odpowiedzi: 0

Najnowsze pytania w kategorii Inne

Ładuj więcej