elana9933

about 12 years ago Inne Liceum / technikum

TEMAT: UKŁAD OLEJENIA Zadaniem układu olejenia jest dostarczenie środka smarnego do strefy współprzylegających powieszchni a także mechanizmów przed korozja oraz zrycie tworzących się osadów i odpowiednich produktów różnych części. W zależności sposobu doprowadzenia oleju rozkurczenie się rodzajów smarowania: - pod ciśnieniem – ciśnienie jest wytwarzane w pompie a olej jest doprowadzany do najbardziej obciążonych części silnika. - rozbryzgowe – występy ramion obracającego się wału korbowego uderzają o olej zgromadzonych w zbiorniku pod wałem i rozbijają go na krople tworzące mgłe olejową - mieszany – stanowi połączenie oleju poprzednich rodzajów - mieszanka – olej jest mieszany do paliwa UKŁAD OLEJOWY ZE ZBIORNIKA olej w misce: mokra miska olejowa . Układ ten tworzą : zbiornik oleju, pompa oleju, chłodnica oleju, filtr dokładnego i zgrubnego oczyszczania, magistrala olejowa, przewody olejowe, oraz przewody kontrolne. Rys.4.23 Pompa zsówa olej przez smog i tłoczy go do chłodnicy dolnej olej przepływa przez filtr i zostaje wtłoczony do magistrali. Z magistrali odpowiednimi kanałami jest rozprowadzany do łożysk głównych korbowodów oraz łożysk wałka rozrządu a także do osi dźwigni zaworowej części oleju wypływającego z łożysk jest rozrzucana po wnętrzu silnika tworząc mgłe olejową smarując cylindry tłoki i ich sworznie. UKŁAD Z SUCHĄ MISKĄ OLEJOWĄ : Jest bardziej skomplikowany gdyż istnieje konieczność doprowadzenia oleju z miski dlatego w układzie tym stosuje się dwie pompy : osuszającą i tłoczącą układ taki stosuje sięw pojazdach gdzie silnik montowany jest bardzo nisko lub praca pojazdu odbywa się przy dużych przechyłach. POMPY: w układzie olejenia stosuje się dwa rodzaje pomp zębatych : - pompy o zazębieniu zewnętrznym - pompy o zazębieniu wewnętrznym Podczas obracania się kół zebatych olej jest transportowany wewnątrz koła i tłoczy do układu pod ciścnieniem maksymalne ciśnienie pompy wynosi 1,5Mpa a ciśnienie robocze wynosi 0,25 : 0,7Mpa co oznacza konieczność stosowania zaworów redukcyjnych. Napęd pompy pochodzi z wałka rozrządu (ZI) lub wału korbowego silnika (ZS)

+0 pkt.
Odpowiedz

Odpowiedzi: 0

Najnowsze pytania w kategorii Inne

Ładuj więcej